Nuo ląstelės iki biosferos
Visos medžiagos sudarytos iš atomų. Šie paprastai būna susijungę į molekules. Iš molekulių yra sudarytos gyvųjų organizmų ląstelės. Atomų ir molekulių pamatyti mokykliniu mikroskopu neįmanoma, bet kai kurias ląsteles ar vienaląsčius organizmus jau galima. Dauguma daugialąsčių organizmų ląstelių sudaro įvairius audinius, skirtingi audiniai – organus, o šie – organų sistemas. Tai skirtingi biologinės organizacijos lygmenys.
Grupė vienos rūšies organizmų sudaro populiaciją, o kartu gyvenančios populiacijos – bendrijas. Organizmų bendrijos ir jos gyvenamosios erdvės (buveinės) visuma vadinama ekosistema. Didelę teritoriją užimančios buveinės tik su joms būdingomis bendrijomis (pavyzdžiui, dykumos, atogrąžų miškai) sudaro biomus. Žemės rutulio paviršiaus dalis (dirvos, vandens ir oro sluoksnis), kurioje gyvena organizmai, vadinama biosfera.
4 lygio užduotis
Ugdomi gebėjimai (pagal PISA 2015)
(4G) Remdamiesi gamtamoksliniu turiniu, procedūrinėmis bei episteminėmis žiniomis gali paaiškinti, įvertinti ir planuoti gamtamokslinius tyrimus, interpretuoti duomenis įvairiose gyvenimo situacijose, kurios reikalauja daugiausia vidutinio lygio kognityvinių gebėjimų.
Ugdomų gebėjimų lygmenys nustatyti remiantis PISA rekomendacijomis.
Daugiau apie tai: www.egzaminai.lt/126/ ir www.oecd.org/pisa/
5 lygio užduotis
Ugdomi gebėjimai (pagal PISA 2015)
(5G) Demonstruoja išplėtotą gamtamokslinį mąstymą ir argumentavimą, grindžiamą modeliais ir abstrakčiomis idėjomis. Remiasi savo gamtamoksliniu suvokimu nepažįstamose ir sudėtingose situacijose.
Ugdomų gebėjimų lygmenys nustatyti remiantis PISA rekomendacijomis.
Daugiau apie tai: www.egzaminai.lt/126/ ir www.oecd.org/pisa/
5 lygio užduotis
Ugdomi gebėjimai (pagal PISA 2015)
(5G) Geba daryti išvadas remdamiesi sudėtingais informacijos šaltiniais įvairiuose kontekstuose ir gali paaiškinti kai kuriuos priežastinius ryšius.
Ugdomų gebėjimų lygmenys nustatyti remiantis PISA rekomendacijomis.
Daugiau apie tai: www.egzaminai.lt/126/ ir www.oecd.org/pisa/